Een goede productpresentatie vertelt het hele verhaal

25-06-2025

Nu de economie op sommige vlakken afremt, zijn winkeliers, met name in het middensegment, terughoudend om te investeren. Want, hoe snel wordt de investering terugverdiend? Aan het woord is Jan Willem van Manen, directeur van Perfotube uit Renswoude. “Door dit sentiment vindt een verandering in de keten plaats. Omdat winkeliers zelf een pas op de plaats maken, zien we dat leveranciers die investeringen willen overnemen. Ze zeggen: ‘Geef mij die vierkante meters in de winkel en we creëren een Shop-in-Shop presentatie, met ons eigen imago’.”

Perfotube is al jarenlang dé toeleverancier voor retail, horeca en projectinrichting. Het bedrijf produceert metalen frames, meubeldelen en systemen voor winkelpresentaties en horeca-interieurs. Van Manen ziet een aantal belangrijke ontwikkelingen. “Als je als fysieke retail wilt overleven, dan moet je je echt focussen op je productpresentatie. Die móet kloppen. Sterker nog: daarmee kun je zelfs de concurrentie van het internet winnen.”

https://www.perfotube.nl/write/Afbeeldingen1/Nieuws/2025/BoB.jpg?preset=newsletter

Kledingpresentatie in een Shop-in-Shop van Butcher of Blue

Van Manen: “Een goede winkelpresentatie gaat vooral om herkenbaarheid. De juiste kleur, het logo goed zichtbaar, … alles moet perfect op elkaar aansluiten. We zien dat er meer aandacht en ruimte komt voor productpresentaties in de winkel. Liever minder voorraad in de stellingen, maar dan wel alles mooier en overzichtelijker. De retailer begrijpt dat je daarmee namelijk ook het verhaal van het product kunt vertellen.”

Volgens Van Manen zal de presentatie van hetzelfde merk overigens per winkel toch verschillen. “Natuurlijk wil je enerzijds die eenduidigheid, maar… anderzijds: de ene locatie is de andere niet. Je blijft natuurlijk wel inspelen op de behoeften van de lokale markt. Een winkel in Amsterdam heeft ander publiek dan een winkel in Veenendaal.”

Van Manen noemt nog een kenmerk van een goede winkelpresentatie. “Presentatierekken of frames moeten verstelbaar of aanpasbaar zijn voor de verschillende seizoen en uitverkoopperiodes. Daar moet je bij de keuze van je presentatiematerialen rekening mee houden.

https://www.perfotube.nl/write/Afbeeldingen1/Nieuws/2025/NIO-min.jpg?preset=newsletter

Less is more

Als Van Manen wordt gevraagd of de retail het écht zwaar gaat krijgen de komende jaren, zegt hij toch beslist ‘Nee’. “Maar het wordt wel anders. Het gaat er veel meer om dat je als retail weet wat je verkoopt en aan wie. De wijze van presenteren – en dus de wijze waarop je het productverhaal vertelt – is uiteraard essentieel, maar het gaat ook om de betrokkenheid en vakkennis van de medewerkers. Die twee componenten moeten goed op elkaar aansluiten.”

Een belangrijke trend ziet Van Manen nog wel. “Consumenten kopen veel meer verspreid over het jaar. Het is niet meer zo dat inkopen nog maar één keer per seizoen gedaan worden. Het koopgedrag is veel breder geworden. Daarnaast ben ik ervan overtuigd dat het online verhaal goed moet aansluiten op het verhaal dat in de fysieke winkel zelf wordt verteld. Ik denk dat daar soms nog wel een verbeterslag in kan worden gemaakt. Het gemiddelde winkelinterieur sluit tegenwoordig helaas niet altijd aan op de beleving die je via de digitale kanalen van een retailzaak ervaart. Dat kan dus beter.”

Van Manen denkt daarnaast dat er in het winkelinterieur meer luxere kleuren zullen terugkomen. “Goud, koper, brons… dat zijn kleuren die de presentaties mooier en luxer maken. De retail brengt daarmee de presentaties naar een hoger niveau om de potentiële klanten nog beter te kunnen verleiden. Want uiteindelijk is dat het waar het om gaat: ‘het spel van de verleiding'.

 

 Geschreven door Jerry Helmers (Binnenwerk Magazine)

Interesse?

Neem contact op